Kapitel 4 - Up all night

 


 

-… spelningen är redan denna måndag, och vi kommer inte att stå för eventuella resekostnader!. Så jag hoppas att ni kan lösa det på såpass kort varsel?

- Jadå! Det blir nog inga problem, svarade jag glatt.

- Vad bra! Vi skickar ett mejl till dig om mer exakt information, och om det är något är det bara att höra av dig till det här numret. Förresten så behöver vi veta namnet och personnumret till din kompis.

Jag gav honom Julias namn och personnummer, som jag redan kunde utantill och sedan sa vi hejdå.

 

Julia tittade förväntansfullt på mig.

-       Såååå…? Frågade hon.

-       Det var Anton som ringde.

-       No shit! Retades hon. Jag fattade liksom det, men vad sa han??

-       Jo han undrade om vi är redo att åka upp till Stockholm om 3 dagar?

-       TRE DAGAR?? På måndag?? Jag trodde att det var om en månad eller något…

-       Jag med! Så vi måste skynda oss att boka tågbiljetter och så… får bara hoppas att mamma och pappa går med på det också!

-       Det måste de göra. Annars åker jag ändå. Det här är ju once in a lifetime! Vi bara måste åka!!

-       Lugna dig, skrattade jag. Jag tänker inte heller missa det här, tro mig.

Vi gick tillbaka till bordet där de andra satt och de var förstås nyfikna om samtalet. Men jag hade lovat Anton att inte ge ut någon information till någon, för om det skulle läcka ut så skulle allting ställas in. Jag sa bara att vi skulle åka dit nästa vecka, och Julia fattade att jag inte ville berätta mer och bytte därför snabbt samtalsämne. Vi satt och pratade om lovet nästa vecka, och om festen ikväll.

 

Julias perspektiv:

-       Kan du sminka mig? Frågade jag stressigt, samtidigt som jag målade naglarna med svart nagellack. Vi var som vanligt sent ute, bussen gick om 40 minuter och vi stod båda fortfarande i underkläder.

-       Visst, sa Filippa. Ska bara platta klart håret.

-       FAAAAN!! Skrek hon två sekunder senare.

-       Vad hände? Frågade jag skräckslaget och vände mig hastigt om, så att jag välte ut nagellacket. Typiskt… Det är alltid när man är som mest stressad som något händer.

-       Helvetes jävla pissfan! Jag trampade på plattången! Klagade Filippa och hoppade runt i rummet på en fot.

Plötsligt brast jag ut i gaskratt. Jag visste att hon säkert hade extremt ont, men hon såg så himla rolig ut när hon hoppade runt där i trosor och bh på ett ben och höll händerna runt den andra foten.  Filippa tittade först surt på mig men snart började även hon att skratta. Efter en stunds flamsande blev Filippa seriös.

-       Nej, nu har vi mindre än en halvtimma på oss! Är du redo för en turbomakeup á la Filippa?

-       O yes! Fnissade jag och blundade medan hon började applicera ögonskugga på mina ögonlock.

 

 

Vi tittade oss i spegeln, rätt nöjda med resultatet.

-       Inte så dåligt för att ha haft så kort om tid på oss, sa Filippa stolt och penslade på lite läppglans på läpparna.

Jag tittade på klockan och insåg att det var 5 minuter kvar tills bussen gick. Om vi sprang skulle vi hinna, men det var ju inte lika lätt att springa i högklackat. Precis när vi skulle gå ut kom pappa in i hallen.

-       Hej tjejer! Vill ni ha skjuts till busshållplatsen?

-       Åh ja jättegärna!! Sa jag och Filippa i mun på varandra.

 

-       Tack pappa, du är bäst! Sa jag och kysste honom på kinden medan jag knäppte loss säkerhetsbältet.

-       Det var så lite! Du är jättefin gumman, ha det nu så kul! Och ta det lugnt ikväll.

-       Jaaaa! Stönade jag. Hejdå pappa! Sa jag och smällde igen dörren innan han hann säga något mer.

-       Ring om det… hörde jag honom ropa innan dörren stängdes. Jag bara nickade och skyndade mig efter Filippa.

Alltid samma sak innan jag skulle på en fest. ”Ta det lugnt nu!” Men jag borde vara nöjd, mina föräldrar hade en rätt lugn inställning när de gällde alkohol. Så länge jag har det under kontroll, och ringer om det skulle hända något så är det lugnt! Filippas föräldrar var mer stränga. Därför sover vi oftast över oss mig när vi har varit någonstans. Mitt hem var som Filippas andra hem, och tvärtom.

 

Jag tittade mig omkring i rummet som var fullt med alkoholpåverkade ungdomar. Några dansade, andra satt och pratade i soffan, ett par stod och strulade i hallen. Hittills hade allt gått bra. Jag tog en sista klunk av min cider och gick bort till baren. När jag gick kände jag hur det snurrade till i huvudet och jag var en aning vinlig. Inte för full, men tillräckligt för att kunna vara avslappnad och ha roligt. Och det hade jag verkligen! I alla fall ända tills Filippa plötsligt försvann och lämnade mig ensam. Jag kände inte jättemånga som var där, tjejen som hade festen var en kompis till Filippa. Några från vår skola var där, så det var några bekanta ansikten. Medan jag blandade ihop en drink till mig själv kände jag ett par händer som tog tag i flaskan.

Jag vände mig irriterat om. Bakom mig stod en kille och log. En väldigt snygg kille dessutom.

-       Du borde nog ta det lite lugnt med den där, skrattade han och nickade menande åt vodka flaskan och glaset som var fyllt med hälften sprit, och hälften någon annan grön dricka.

-       Vad menar du med det? Sa jag och kunde inte låta bli att fnissa till lite. Alkoholens fel!

-       Du har druckit rätt mycket ikväll och det såg lite vingligt ut när du gick bort hit, sa han. Inte tyket eller kaxigt, snarare vänligt och omtänksamt.

-       Har du spionerat på mig? Retades jag.

-       Haha en sådan snygg tjej som du är svårt att inte lägga märke till. Sa han lite flörtigt.

Jag rodnade lite, som alltid när jag får beröm för något, och bytte snabbt samtalsämne.

-     Så vem är du här med

-     Marcus! Vet du vem det är?

-     Vem vet inte det? Skrattade jag.

Han höll med.

-     Förresten, är inte den han som precis håller på att lösa din kompis? Frågade han och nickade åt ett par lite längre bort. Jag såg snabbt att det var Filippa, hennes knallrosa Jeffrey Cambells var svåra att missa. Marcus böjde sig fram och deras läppar möttes. Jag log för mig själv, och visste att jag inte behövde gå fram och rädda henne. Som annars när det var någon äcklig klängig kille som försökte sticka ens tunga i halsen på en. Filippa hade tyckt att Marcus var snygg sedan i 8:an, och jag tror att hon hade gillat honom lite ett tag utan att hon ville erkänna det. På tal om att gilla Marcus, så såg jag en tjej som gjorde det och som var på väg mot deras håll. Hon såg inte särskilt glad ut. Natalia…


Kommentera och sprid!! Fler kommentarer = bättre uppdatering ;)


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0